Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017




Στην Αγγλία από το 1910 και μετά πραγματοποιήθηκαν οργανωμένες προσπάθειες για την ανάπτυξη και διάδοση της νεωτερικής τέχνης. Μιας τέχνης η όποια δεν ακολουθούσε τους κανόνες των ακαδημιών των καλών τεχνών αλλά αναζητούσε την δημιουργία νέων ανατρεπτικών μέσων έκφρασης. Πυρήνας της προσπάθειας αυτής υπήρξε το Παρίσι όπου σημαντικοί καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με αποτέλεσμα την δημιουργία νέων καλλιτεχνικών ρευμάτων. Στο Λονδίνο, αν και κάπως ετεροχρονισμένα, έγιναν κινήσεις γνωριμίας των νέων αυτών ρευμάτων και εμπνεόμενοι από αυτό δημιουργηθήκαν τοπικές καλλιτεχνικές ομάδες.                       
Πριν το 1910 βρίσκουμε να συστήνονται δειλά κάποιες μικρές καλλιτεχνικές ομάδες, όπως το Friday Club[1] (1905), και το  Fitzroy Street Group[2] (1907).Μετά το 1910, παρατηρούμε ένα έντονο ενδιαφέρον των άγγλων καλλιτεχνών και διανοούμενων γύρω από την σύγχρονη τέχνη. Σε αυτό σημαντικό ρόλο έπαιξε η 1η  μεταϊμπρεσιονιστική έκθεση (Manet and the Post Impressionists.1910) που οργάνωσε ο Roger Fry, τεχνοκριτικός και εισηγητής του μεταϊμπρεσσιονισμού στο Λονδίνο.         
Οι ομάδες που είχαν δειλά οργανωθεί πριν το 1910, θα συσπειρωθούν και θα αποκτήσουν όλο και περισσότερα μέλη. Τα μέλη του Friday Club για παράδειγμα, το 1912 θα διευρύνουν τον κύκλο τους και θα συστήσουν το Bloomsbury Group[3](1912) καθώς επίσης και μέλη από το Fitzroy Street Group θα διασπαστούν και θα δημιουργήσουν το Camden Town Group[4](1911) που το 1913 κάποια από τα μέλη του θα αποχωρήσουν και θα σχηματίσουν το London Group[5] (1913).
Η αναφορά σε αυτές τις ομάδες γίνεται για να κατανοήσουμε την ενεργοποίηση των άγγλων καλλιτεχνών γύρω από την νεωτερική τέχνη, η οποία οδήγησε στην δημιουργία νέων εικαστικών τάσεων, εντάσσοντας έτσι την Μ. Βρετανία ως σημαντικό εκφραστή της νεωτερικής τέχνης.
Στην παρούσα εργασία κλιθήκαμε να μελετήσουμε θεωρίες και κείμενα καλλιτεχνών που προωθούν την διάδοση της νεωτερικής τέχνης. Στην Αγγλία ένας από τους καλλιτέχνες που δραστηριοποιούταν με τις νέες καλλιτεχνικές ομάδες ήταν ο Wyndham Lewis, που τον συναντάμε να αποτελεί μέλος του Camden Town Group, του London Group, του Omega Workshop[6], μέχρι την στιγμή που θα ιδρύσει μια δική του ομάδα το Rebel Art Center και το Group X[7].
Ο Lewis ήταν ένας ιδιαίτερος άνθρωπος, ταλαντούχος ζωγράφος και πολυγραφότατος συγγραφέας και δοκιμιογράφος.  Από το πλούσιο συγγραφικό υλικό που έχει αφήσει επιλέξαμε να ασχοληθούμε ιδιαίτερα με τα κείμενα του που συνόδευαν το περιοδικό BLAST και προωθούσαν το καλλιτεχνικό κίνημα του βορτισισμού.



[1]  Την ομάδα συσπείρωσε η ζωγράφος Vanessa Bell, στόχος της ήταν να δημιουργηθεί ένα γόνιμο περιβάλλον για την συνύπαρξη ερασιτεχνών και επαγγελματιών καλλιτεχνών · Denvir B., Post – Impressionism, Thames & Hudson, Λονδίνο 1992, σ. 37.
[2] Ομάδα που ιδρύθηκε από τον Walter Sickert με στόχο την προώθηση των καλλιτεχνών· Harrison C., English Art and Modernism 1900 - 1939, 2η έκδ. Yale University Press, Νιου Χέιβεν 1994, σ. 29 – 31.
[3]Ομάδα από σημαντικούς Άγγλους καλλιτέχνες, συγγραφείς, φιλοσόφους, ιδρυτικά μέλη ήταν ο Clive Bell, κριτικός της τέχνης, η ζωγράφος Vanessa Bell, ο Roger Fry, τεχνοκριτικός και ζωγράφος, ο Duncan Grant, ζωγράφος κ.ά.· http://www.tate.org.uk/learn/online-resources/bloomsbury-group/introduction  προσπελάστηκε (20/6/2016)
[4] Κάποια από τα νέα μέλη ήταν ο Wyndham Lewis, o Duncan Grant, o Spencer Gore κ.ά.· Harrison C., English Art…, ό.π., σ. 85.
[5] Καλλιτεχνική ομάδα που ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 1913, απορρόφησε αρκετά μέλη από την ομάδα Camden Town Group και ενσωμάτωσε αρκετούς avant-garde καλλιτέχνες επηρεασμένους από τον κυβισμό και τον φουτουρισμό · Turner J., Dictionary of Art, v.19, σ. 622.
[6] Εταιρία που ίδρυσε ο Roger Fry και διήρκησε από το 1913 έως το 1919,  με στόχο την απασχόληση νέων καλλιτεχνών για την προώθηση της τέχνης στην διακόσμηση καθημερινών χρηστικών αντικείμενων · Fishman S., The Interpretation of Arts. Essays on the art criticism of J. Ruskin, W. Pater, C. Bell, R. Fry, & H. Read, University of California Press, Μπερκλέυ  & Λος Άντζελες 1963, σ. 104.
[7] Ομάδα από άγγλους καλλιτέχνες που ιδρύθηκε το 1920, ο πυρήνας της ομάδας αποτελούταν από τους κύριους εκπροσώπους του κινήματος του βορτισισμού · Turner J., Dictionary…, ό.π., v.13, σ. 712. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: